Aanmelden

De aanmelding voor Dutch Classical Talent 2023-2024 is gesloten. Je kunt je vanaf eind mei 2023 weer aanmelden om te auditeren voor seizoen 2024-2025.

 

Voor wie?

Dutch Classical Talent is op zoek naar de nieuwe generatie kamermuziekmusici die op de best mogelijke manier artistiek-inhoudelijk aantrekkelijke en interessante kamermuziekprogramma’s kunnen presenteren voor een breed publiek.

• Bekijk het Auditiereglement 2023-2024

Leeftijd
De kandidaten mogen ten tijde van de audities niet ouder zijn dan 28 jaar, met uitzondering van vocalisten. Voor vocalisten is de bovengrens gesteld op 30 jaar. De gemiddelde leeftijd van de leden van ensembles mag niet boven de 28 jaar liggen.

Samenstelling
Je kunt je aanmelden als solist of ensemble. Onder solist wordt verstaan: een instrumentalist die zonder begeleiding een heel recitalprogramma kan uitvoeren. Vocalisten kunnen zich aanmelden als solist met begeleider (leeftijd begeleider niet hoger dan 40 jaar) mits de zanger zich in het programma duidelijk profileert als solist. Een programma met Liedrepertoire valt onder duo. Onder ensemble wordt verstaan: een instrumentalist of vocalist met ‘begeleiding’ (duo) of een groter ensemble tot maximaal zes leden.

Opleiding
Kandidaten moeten in opleiding zijn bij een conservatorium in de tweede fase (Master) muziek in een uitvoerende specialisatie/richting (of vergelijkbaar), of hun Master reeds behaald hebben aan een Nederlands of buitenlands conservatorium.

Nationaliteit
Kandidaten met een buitenlandse nationaliteit dienen bij inschrijving tenminste twee jaar gestudeerd te hebben aan een Nederlands conservatorium in een uitvoerende specialisatie of richting of hun Masterdiploma reeds behaald te hebben aan een Nederlands conservatorium. Voor ensembles geldt dat tenminste de helft van de leden van het ensemble dient te voldoen aan deze voorwaarde.

Het complete aanmeldingsdossier bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Aanmeldingsformulier inclusief auditieprogramma, motivatie en biografie. Download hier: Nederlands / English
2. Eén digitale foto per musicus / ensemble
3. Aanbevelingsbrief inclusief een goedkeuring van het auditieprogramma
4. Ondertekende verklaring. Download hier: Nederlands / English

Jury

Peter Tra (voorzitter)

Hoofd klassieke muziek TivoliVredenburg

Peter Tra behaalde tussen 1988 en 2001 zijn bachelor Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Tijdens zijn studie ging hij aan de slag bij het Belcanto Festival Dordrecht als administratief directeur. Ook werkte hij bij de Opera Studio Nederland, en bij het NJO (Nationaal Jeugd Orkest) als projectleider en algemeen directeur. Sindsdien heeft Peter een aantal jaren ervaring opgebouwd in de concertprogrammering. Eerst is hij in 2004 als concertprogrammeur bij Vredenburg Utrecht aan de slag gegaan. In 2014 fuseerde Vredenburg Utrecht met Tivoli Poppodium, tot TivoliVredenburg, waar hij zijn functie als concertprogrammeur voortzette. Sinds 2017 is hij Hoofd Klassieke Muziek bij TivoliVredenburg.

Frederike Berntsen

Muziekjournalist

Frederike Berntsen studeerde cello, interieurarchitectuur en muziekwetenschap. Ze is werkzaam als freelance muziekjournalist. Tot haar opdrachtgevers behoren het Muziekgebouw aan ’t IJ, het Grachtenfestival, het Concertgebouw, het Concertgebouworkest, Amsterdam Sinfonietta en de Nederlandse Bachvereniging. Voor dagblad Trouw schreef ze talloze recensies, interviews en reportages. Daarnaast is ze hoofdredacteur van het magazine Klassieke Zaken, verzorgt ze concertinleidingen voor de ZaterdagMatinee en is ze panellid van het radioprogramma Diskotabel. Geregeld neemt ze plaats in diverse jury’s.

Ties Mellema

Saxofonist

Ties Mellema doet niet aan stijlen, hij speelt muziek. Geen klassiek, geen jazz geen pop maar iedere muziek die hem wel aanspreekt en iets uitdrukt. Hij is vooral benieuwd naar de muziek tussen de stijlen. Hoewel Ties Mellema zonder meer een virtuoos kan worden genoemd op de saxofoon, ziet hij zichzelf in de eerste plaats als muzikant. Van klassiek en minimal tot impro, funk en jazz – Mellema bewoont al meer dan 20 jaar de gebieden tussen de gevestigde stijlen en disciplines. Het aangaan en overwinnen van uitdagingen en het vertellen van een verhaal staan altijd centraal. Hij daagt zichzelf voortdurend uit het verhaal van de muziek opnieuw te vertellen. Hij laat zijn instrument vooral spreken. Zijn veelzijdige manier van werken leverde Ties samenwerkingen over de hele wereld op met onder andere Gustavo Dudamel, Concertgebouw Tracks, MTV en nog veel meer. Ties is diverse malen onderscheiden en ontving onder andere de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs.

Annett Andriesen

Alt / mezzosopraan, voormalig directeur Internationaal Vocalisten Concours

Annett Andriesen is al jaren de vrouw op het gebied van talentontwikkeling. Ze startte zelf jong, in 1967 en werkte samen met de grote Nederlandse operagezelschappen. Na een succesvolle internationale carrière als mezzosopraan stortte ze zich op het begeleiden van jongere artiesten. Ze leidde twaalf jaar lang het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, en begeleidde het event tot de bekendheid die het nu heeft. Onder meer voor deze inzet is ze benoemd tot Officier in de orde van Oranje Nassau.

George Mutsaerts

Directeur Wonderfeel

Na een carrière als marketing en communicatie-adviseur is Georges Mutsaerts vanaf 2002 actief als organisator van klassieke muziek evenementen. Zo is hij onder meer oprichter en directeur van het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Festival Jong Talent en Wonderfeel. Mutsaerts was penningmeester van IDFA en is als adviseur betrokken bij diverse culturele projecten.

Yoram Ish-Hurwitz

Pianist, artistiek directeur Oranjewoud Festival en programmeur SPOT Groningen

Pianist Yoram Ish-Hurwitz studeerde bij Danièle Dechenne en Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam, bij György Sándor aan de Juilliard School in New York en in de solistenklas van Karl-Heinz Kämmerling. Naast vele concerten in Europa, de Verenigde Staten en Brazilië bracht hij acht solo-cd’s uit en een cd in samenwerking met violiste Noa Wildschut. Verder initieerde hij multidisciplinaire projecten als ‘Pelgrimsjaren’ en ‘Iberia’ rond de gelijknamige pianocycli van Liszt en Albéniz. Sinds 2010 is hij artistiek directeur van Oranjewoud Festival. In augustus 2020 werd hij aangesteld als klassiek programmeur bij SPOT Groningen (De Oosterpoort & Stadsschouwburg). Yoram is tevens voorzitter van de Monitoringscommissie Muziekensembles & Koren bij de Raad voor Cultuur.

Cécile Gouder de Beauregard

Programmeur TivoliVredenburg

Cécile Gouder de Beauregard behoort tot de nieuwe generatie programmeurs. Met haar achtergrond als professioneel musicus snapt zij de wondere wereld van klassieke muziek als geen ander. Cécile is opgeleid als violiste en sloot haar Bachelor en Master met onderscheiding af bij Ilya Grubert aan het Conservatorium van Amsterdam en bij David Takeno aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen. Na haar studie trad zij op als kamermusicus in het Sequenza String Trio en Kwartet Amsterdam maar speelde ook regelmatig mee in orkesten en ensembles als Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Kamerorkest, het Mahler Chamber Orchestra en Holland Symfonia. In 2016 maakte Cécile een carrièreswitch en ging aan de slag bij Radio 4. Daar werkte zij als programmamaker voor Het Avondconcert en Muziekwijzer. Sinds begin 2018 is zij Programmeur Klassiek bij TivoliVredenburg.

Kenne Peters

Programmeur Musis Arnhem en De Vereeniging in Nijmegen

Kenne Peters studeerde in 2013 af aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem, waar hij de opleiding Muziektheater volgde. Tijdens zijn studie ontdekte hij zijn liefde voor de klassieke muziek. Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest in diverse functies bij onder andere Challenge Records en Nationale Opera & Ballet, is hij sinds 2016 Programmeur Klassiek bij Musis Arnhem en sinds februari 2019 bekleedt hij dezelfde functie ook bij De Vereeniging in Nijmegen.